İngilizler, bir adama beddua edecekleri zaman ona, “Tanrı seni işveren yapsın ve emrine işçiler versin emi” diye söylerlermiş. Ben de bundan sonra kızdığım öğretmen arkadaşlarıma, “Allah sizi okul müdürü yapsın emi” diyeceğim(1).
2007’de kaleme aldığım “Kim Okul Müdürü Olmak İster?” başlıklı yazımı bu paragrafla bitirmiştim. Küçükken, imrenerek baktığım; etrafını bakışları ile dizayn eden, iyi giyimli, gözlüklü, hep ciddi duran, bazen Hulusi Kentmen gibi bıyıklarını buran ve derin şeyler düşünüyor süsü veren müdürler için…
Sahi müdürler çok önemli şeyler mi düşünürlerdi, yoksa bana mı öyle gelirdi. Bu soruyu bugünkü çocuklara yöneltseniz ve ‘müdür kimdir’ diye sorarsanız; genellikle, “okul için para toplayan adam” cevabını verirler. Soruyu çoktan seçmeli sorsanız ve tahsildar, şantiye şefi, ucuz işçi, bıçağa en yakın kurban, iki arada bir derede kalmış preslenen çaresiz adam, okulların hastane müdürü ve hepsi seçeneklerini koysanız, hepsi seçeneği tavan yapar. Bizim küçüklüğümüzden bugüne geçen zaman ne yazık ki müdürlerin hep aleyhine işledi.
Hutbeden gelen ses gibi “aziz cemaat, bugün toplayacağımız yardım” cümlesi, Okul Aile Birliği toplantılarında format değiştirmiş olsa da, mutlaka adetten sayılıyor artık… Veliler için okuldan gelen “Veli Toplantısına Davet” yazısı, herhalde ‘okulun parası bitti’ diye algılanırken, işin içyüzünü bilmeyen veli gözünde okul idaresi “Amil Bey”(*) olarak canlanıyor. Bu, gerçekten çok rencide edici bir durum… Tüm bunları bildiğiniz halde, veli toplantısına katılıp birkaç ağdalı giriş cümlesinden ve velileri para isteyecek kıvama getirdikte sonra, “…İşte tüm bunları gerçekleştirmek ve okulumuzu emsallerinden bir adım öne geçirmek için sizinde katkınıza ihtiyaç var” diye duygusal(!) konuya çekmek hakikaten stresli bir iş.
Okulları dört duvar olarak, memur ve yardımcı hizmetli personel dahi olmadan bütçesiz bir şekilde teslim alıp, ayakta tutmakla birlikte emsallerini bir kenara koyarsak; özel okullarla bile kıyaslandığı bir ortamda yaşatmaya ve ileri götürmeye çalışmak, sıradan bir sorumluluk değildir. Bu, hakikaten zor bir yük… Derslik yetersizliği olan okullarda ikili eğitim dolayısıyla sabah 07.00’da başlayıp, akşam 18.00’a kadar süren mesaide ortaya konulan eforun maddi olarak karşılığını bulmaması ise cabası… Hafta sonu plan dışı okulda bulunma zorunluluklarına girmeyeceğim, çünkü yukarıda açıklamaya çalıştıklarım yeterli diye düşünüyorum.
Sosyal yaşamı ve aile yaşantısını sıfırlayan bu sorumlulukta, anlaşılmamak bir kenara, iflas etmiş bir işletmenin işvereni olarak kişi borcu çıkarılan müdürlerin, “ucuz kurban” muamelesinin sonucu olarak yaşadıkları mağduriyet vicdanları kanatıyor. Okulların yardımcı hizmetli personel sorunlarının çözüleceğine dair her zaman ifade edilen vaat ve projeler, ne yazık ki, henüz hayat bulmuş değil. ‘Velileri ikna edin ve bağırtmadan yola getirin. Okul Aile Birliği bütçesi oluşturun ve oradan hareketle ücretli personel çalıştırın’ kolaycılığına kaçılan, sorumlulukları öteleyen üzerine almazlık; belgesel tadında yeni kurbanların çığlıklarını izletmeye devam ediyor.
Diyarbakır/Silvan’da 12 okul müdürünün; okullarında hizmetli personel olmadığını, ödenek yetersizliği yaşandığını ifade etmek için toptan istifa etmeleri ile kamuoyuna verdikleri ses, aslında “sistem ‘SOS’veriyor, bir an önce önlem alınsın” demekti. Fakat aradan geçen zaman içinde yapılan açıklamalar, özel idarelere aktarılan bütçelerle hizmet satın alımına dair somut adımlar kısmen atıldı. Sınırlı sayıda alım dolaysıyla okullarda çok ciddi bir rahatlama ise hissedilmedi. Hissedilen şey, feryadın devam ettiğidir. Hafta sonu mail adresime gelen çığlık aynen şöyle diyor:
“Bir okul müdürü olarak bütün yeterliliklere sahip olabilirsiniz. Bütçesiz ve personelsiz bir okulda kırıp sararak asgari ücretten tuttuğunuz, ay sonunda maaşını zor denkleştirdiğiniz bir hizmetli personelin sigorta bedelini ödeyemezseniz ne olur biliyor musunuz? Eğer çalıştırdığınız personelin sigortasında bir sıkıntı varsa sizden müdür olmaz derhal kelleniz vurulur ve o makama layık görülmezsiniz. Peki, okullardaki personel ihtiyacının karşılanması kimin görevidir? Varoşlarda günlük giderleri karşılamada sıkıntı çeken her fırsatta okula para vermemeleri konusunda telkin edilen velilerle karşı karşıya gelen okul müdürünün değil elbette… Ancak uygulamalar bütün çarpıklığıyla devam ediyor ve buna dur diyecek kimse çıkmıyor. Bir okul müdürü düşünün ki, iyi bir yönetici olabilmek için eğitim yönetimi alanında Yüksek Lisans yapmış, bir buçuk yıl içinde Okuluna mavi bayrak, beyaz bayrak, ISO 9001-2008 kalite bayrağı kazandırıp ayrıca Avrupa Birliği Hibe Projelerinden 100 bin euro değerinde okula hibe kazandırmış olsun. Diğer taraftan bu müdür imkânsızlıklar nedeniyle ücretli çalışan hizmetlinin sigortasını eksik yapmak zorunda kalsın ne yapılıyor biliyor musunuz? Acımasızlık işte burası… Sorumlu tutuluyor, devleti ve şahsı zarara uğrattığı gerekçesiyle yöneticiliğine son veriliyor. Olaya tersten bakarsak hiçbir proje yapma, etkinlikte bulunma okulu pislik götürsün ama sigorta meselesini sağlam yap (imkanın varsa) senden iyi müdür yok! Ya bu ne biçim bir adaletsizlik, ne biçim bir sistem… Ya Allah aşkına devlet para verdide yatırmadıysak çarmıha gerin. Ama para verme, personel verme, velilerden para istendiğinde ses çıkarsa olmadık mobbing yaşat, sen bir kenara çekil ve müdürün canına oku… Allah’ım çıldıracağım.”
Bu mailin devamını vermiyorum. Bu müdür, “ucuz kurban” olarak yerini alanlardan biri. Çözüm bekleyen bu çarpıklıkta size söylenen en nihai çözüm, “yargıya git ve hakkını ara” sözüdür. Belgesel tadında devam eden bu boğazlamaların ne zaman son bulacağı sorusu, bütün eğitim çalışanlarının ortak sorusudur. Her kurbanın feryadı kamuoyuna, ne yazık ki, yansımıyor. ‘Yılın enleri’ sıralamasında eğer, “çarpık bir sistemde ucuz kurban olarak fatura ödeyen çalışan sınıf kimdir” sorusunun cevabı aransa, bu kadar sözden sonra cevabı vermeme gerek kalmaz sanırım.
Okullarda kadrolu yardımcı hizmetli istihdamı yapılarak sorun kökten çözülmelidir. Fakat göle su gelene kadar kurbağanın canı çıkmasın deniliyorsa; bir iki tane sembolik eleman verilerek sorun çözüldü algısı üretilmesin. Mevcut kurbanların üzerine yeni kurbanlar eklenmesine hiçbir eğitimcinin tahammülü yok. Yeni kurban haberleri sinirlerimizi bozuyor.
Sahi “günün kurbanı” kim acaba?
Çanakkale-Gazze Hattında İnsan-ı Kâmili Aramak
Siyonizmin sponsorları da bedelini ödeyecek
Zorluklar dayanışmayla aşılır, sorunlar örgütlenerek çözülür
Örgütlü gücümüzle tarih yazıyor, yetkimizle kazanım üretiyoruz
Eğitim sisteminin ihtiyacı tamir mi, imar mı?
Salgın sürecinde bir fedakârlık örneği: Eğitim çalışanları
Hakkımızdan azına razı olmadık, olmayız
Pagan kültürden medet uman çağdaşlık
Kamu görevlisi devletin yükü değil, gücüdür
Yeni ufuklardan yeni umutlara
Paradigmalar sarmalında kadın ve emek
Denetim, kadavraya otopsi değil, hayata koruyucu hekimlik yapmaktır
Fedakârlıklarımızın ham maddesi ideallerimizdir
"Eğitim kovayı doldurmak değil, ateşi tutuşturmaktır"
Seçimimiz daha ideal bir eğitim düzeni içindir
Şiddet eğitimi tehdit ve tahdit ediyor
Yanlışı göstermek doğruyu görenlerin hakkıdır
Bir istiklal ve istikbal meselesi olarak öğretmenlik mesleği
Bugün için umut gelecek için müjdeyiz
Sıralama ve yerleştirme baskısı altındaki ortaöğretime yerleştirme serüvenimiz
Niceliğimizin büyüklüğünü niteliğimizin gücüyle besliyoruz
Yabancı dil öğretimi için önce öğretmen
Cefayla açılan yolu vefayla yürüyoruz
Özel öğretimin hâli ve sorunlarının halli
Tarihin öznesi olmak için paradigmayı değiştirmeliyiz
Millî Eğitim millî eğilime uymalıdır
Hikmet sırrına erebilen üstün zekâlı çocukları tanıma ve yetiştirme davamız
Büyük Türkiye hedefine inanmış 402 bin üyeyle yeni anayasa yolculuğu başlatıyoruz
Muhaciri olduğumuz dünyanın Ensarı olmak
"Doğacaktır sana va'dettiği günler Hakk'ın..."
Öncü medeniyet davasında imam hatip okullarının önemi ve sorumluluğu
Hep birlikte hareketleneceğiz, bereketlenerek büyümeye devam edeceğiz
Şimdi, herkesin kazandığı toplu sözleşmeyi anlatma vakti
Kültür elçisi olarak misafir öğrenciler
'İnsanlığın son adası'nda mesuliyetimiz
Denetimin unvan, imkân ve yetki sorunu
Hayatı Hakk'a uydurmak için bismillah...
Hayatı Durdurmak Kimlerin İşine Yarar?
KYK Artık Sorunların Altını Değil Üstünü Çizmeli
Öğretmenler Neden 'Ek Dersi' Değil de 'Ek İşi' Tercih Ediyorlar?
Dünü Kuşanıp Yarını Kuşatacaklar Buluştu
Yüreği, Kavgası, Sevdası ve Kalemi Güzel Adam
Ya Cumhurbaşkanı Öğretmen Olsaydı!
'Akademik Zam' Yeni Hükümetin Önceliği Olmalıdır
Aynı Sorun Aynı Hata Aynı Tartışma
FATİH Projesi Mesleki Eğitimi Uçurabilir mi?
İmkânsız Diye Bir Şey Yoktur
İHH'ya Hasım Olanlar İsrail'e Hısım Olanlardır
Milli Eğitimin Çağı Dönüştürecek Projesi
YÖK, Teknik Öğretmenleri Duymalıdır
Şafak Pavey'in Merhameti Değil, Rosa Parks'ın Başarısı
Sendikacılığın Öğretmeni Erol Battal
Öğretmenler Zimmetle Karşı Karşıya!
Sayın Bakanım, Bürokratların Öğretmene Neden Zulmediyor?
MEB Hukuk Müşavirliği Başörtüye Serbestliği Hazmedemedi mi?
Onlar Çaresizliklerinden, Biz İse İnsanlığımızdan Utandık
Eğitim-İş’e Acil Şifalar Diliyorum
Kılık Kıyafet Özgürlüğü Eyleminde Dik Duranlar ve Dibe Vuranlar
MEB “Unutan iyileşir” Politikasını Bırakmalı
Milli Eğitim 100 Temel Eseri, Ertuğrul Günay İse Kendini Gözden Geçirsin
Sıddık Ertaş’ın Rosa Parks Duruşunu Kutluyorum
Devletin Sadık Kulları ‘Çiçek Olun’…
Statükonun Mankurtlaşmış Kibirli Bekçilerine
Vali Öğretmenleri Anladı Darısı Hükümete
Çığlıklar Feryada Dönüştü Çözüm: İl Emri
Eğitim-Bir-Sen Neleri Yapmadı?
‘Kamusal Alan’ Koca Bir Yalan!
Bakan Felaket Tellallarını Ters Köşeye Yatırdı
Bakan’ın İçi Burkulmuş, Biz ise Çileden Çıktık
Öğretmenler Bu Kez Himmet Değil Buğday İstiyor
Herkesi Eğitim Müfettişi Olmaya Davet Ediyorum
Bazı Eğitim Müfettişleri İstiklal Mahkemelerine Rahmet Okutuyor!
Özel Harekât Okullara Kaydırılsın (!)
Yalan Namertlerin Cesaretidir
Fişleyen Rektörü ve Dışlanan Doçenti Anlayabilmek…
Şeflere “Ötanazi” Uygulanıyor
BT Öğretmenlerinin Sorunları Çözülebilir mi?
Sözleşmeli Yolluğunda Yanlışlar Zinciri!
Virüsün gösterdikleri ya da gerçeğin dehşet verici yüzü
Zorluklar dayanışmayla aşılır, sorunlar örgütlenerek çözülür
Mutfak yangın yeri
Fikrî istilaya eğitimle direnmek
Eğitimde esasa dair karar almadan usulü yerine getirmek
Her kazanım bir mücadelenin sonucudur
'Olmak' ve geleceği kurmak imkânı veren eğitim sistemi
Çanakkale-Gazze Hattında İnsan-ı Kâmili Aramak
Bizimle canlanacak nice umutlara doğru
Örgütlü olmanın bereketiyle birleştik, birleştikçe büyüdük ve güçlendik
Psikopatik zevzeklerin kuru gürültüsü
Öğretmenlik Meslek Kanunu iptal davası
FİLİSTİN DİRENİŞİ, MÜSLÜMANLARIN GELECEĞİ VE EMPERYALİZMİN ÇÖKÜŞÜ